Oficjalny partner sklepu:

 

Producenci
Bestsellery
  1. 5902693190783 NEUZ0100001 - NEURONICA ZESTAW NR. 1 KOSMETYCZKA
  2. 5902693196389 NEURONICA MATRIXYL LINE SPECJALISTYCZNE ODŻYWIAJĄCE SERUM DO DŁONI 100 ML
  3. BATON PROTEINOWY 33% CZEKOLADOWY 50G
  4. EssentiALA Pure Essence of Omega 3, 4-pack
  5. ŚRODEK ŻELUJĄCY DO KONFITUR BEZGLUTENOWY BIO 22 g - BIO VEGAN
  6. NAPÓJ MIGDAŁOWY SANTE BEZ DODATKU CUKRU 1L
  7. Otręby Granulowane z Żurawiną 180g
  8. NAPÓJ OWSIANY SANTE BEZ DODATKU CUKRU 1L
  9. Otręby Granulowane ze Śliwką 180g
  10. INULINA BIO 250 g - BIO PLANET
  11. Śliwki suszone 125g
  12. Woda Min. Jamnica 0,75l szkło Pakiet Promo 12 szt.
  13. BATON GRANOLA GREEN TREE Z ŻURAWINĄ 40G
  14. BATON GRANOLA GREEN TREE Z MIODEM 40G
  15. BATON GRANOLA GREEN TREE Z CZEKOLADĄ 40G
  16. Go On masło orzechowe gładkie 180g
  17. CIASTECZKA OWSIANE NIEZŁE CIACHO KOKOSOWE PODLANE CZEKOLADĄ 170G
  18. Baton Crunchy Śliwkowy w Pol. Waniliowej 40g
  19. CIASTECZKA OWSIANE NIEZŁE CIACHO Z ŻURAWINĄ 135G
  20. Ciasteczka Śniadaniowe Cookiss o smaku maślanym 300g 6x4szt
  21. Ciasteczka Śniadaniowe Cookiss Jęczmienne z Chią i Konopią 300g 6x4szt
  22. 5902693196334 SOLVEA FOR YOUR BEAUTY MOISTURISING ESSENCE HYDRO HYALURON SILNIE NAWILŻAJĄCY BALSAM DO RĄK 100 ML
  23. Ciasteczka Śniadaniowe Cookiss Musli z Owocami 300g 6x4szt
  24. Baton Crunchy Orzech-Migdał w Czekoladzie 40g
  25. EssentiALA Pure Essence of Omega 3, 2-pack 2x120ml
  26. FIT CIASTECZKA ZBOŻOWE Z MORELĄ BEZ CUKRU 300G
  27. Żurawina 100g
  28. Baton Crunchy Żuraw-Malin w Pol. Wanil.40g
  29. GUARANA SPROSZKOWANA BIO 150 g - BIO PLANET
  30. Błonnik 5 Zbóż 250g
  31. LIZAKI OKRĄGŁE O SMAKU WIŚNIOWYM BEZGLUTENOWE BIO (7 x 10 g) - CANDY TREE
  32. LIZAKI OKRĄGŁE O SMAKU PORZECZKOWYM BEZGLUTENOWE BIO (7 x 10 g) - CANDY TREE
  33. SKÓRKA CYTRYNY SUSZONA SPROSZKOWANA BIO 9 g - BIO VEGAN
  34. Słonecznik 100g
  35. FIT CIASTECZKA ZBOZOWE Z ŻURAWINĄ BEZ CUKRU 300G
  36. Otręby Owsiane Wysokobłonnikowe 200g
  37. Pieczywo Chrupkie Oliwkowe 150g
  38. Kotlet Sojowy A'la Schabowy 100g
  39. NAPÓJ RYŻOWY SANTE BEZ DODATKU CUKRU 1l
  40. Paprykarz Warzywny 120g
  41. ZAKWAS CHLEBOWY QUINOA W PROSZKU BIO 20 g - BIO VEGAN
  42. KONCENTRAT POMIDOROWY 22% BEZGLUTENOWY BIO 200 g - ZWERGENWIESE
  43. KETCHUP DLA DZIECI SŁODKI BEZGLUTENOWY BIO 500 ml - ZWERGENWIESE
  44. WANILIA MIELONA BOURBON BEZGLUTENOWA BIO 5 g - BIOVEGAN
  45. ZAKWAS CHLEBOWY ŻYTNI W PROSZKU BIO 30 g - BIOVEGAN
  46. KAWA ZBOŻOWA MOKA BIO 500 g - ALCE NERO
  47. Olej Kokosowy Virgin Intenson 250ml
  48. OLE SOLE SÓL HIMALAJSKA 1KG SANTE
  49. VEVEY SWISS REGENERATION SERUM DO PAZNOKCI INNOWACYJNA APLIKACJA
  50. LIZAKI OKRĄGŁE O SMAKU CYTRYNOWYM BEZGLUTENOWE BIO (7 x 10 g) - CANDY TREE
OMEGA-3 ALA
OMEGA-3 ALA
OMEGA-3 ALA
 

Omega-3 - warto wiedzieć, ale nie wiadomo kogo zapytać.

Wiele mitów krąży wokół kwasów Omega-3. Które są lepsze? Które zdrowsze. Czym różni się ALA od DHA i EPA. No i co to jest konwersja.


 

Zacznijmy od definicji 

Kwasy Omega-3 to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, podstawowy budulec każdej błony komórkowej. Dzielą się one na kwasy pierwotne ALA oraz kwasy wtórne EPA i DHA.

  


 

omega-2 ALA

 

ALA (kwas alfa-linolenowy) to kwas tłuszczowy Omega-3 pochodzenia roślinnego, jedyny niezbędny Omega-3, tzn taki którego nasz organizm nie potrafi wyprodukować sobie sam i musi zostać dostarczony z pożywieniem. Definicja ta została potwierdzona w 2012 roku przez FDA  (The Food and Drug Administration).

Od strony chemicznej jest to najkrótszy wielonienasycony kwas tłuszczowy, „ojciec i matka” wszystkich pozostałych oraz ten który ma najszersze spektrum działania. Zawiera 18 atomów węgla i 3  wiązania podwójne.

Znajduje się on w orzechach włoskich, dyni, konopiach siewnych, brokułach, zielonym groszku, szpinaku i oczywiście najwięcej znajdziemy go w nasionach lnu.

 

Coraz więcej badań otwiera nam oczy na jego dobroczynne działanie. Przez wiele lat nauka skupiała się na badaniu pochodnych czyli DHA i EPA, ignorując seniora rodu.

 

 

 


 

omega dha

EPA i DHA czyli kwas eicosapentanaenowy i kwas dokozaheksaenowy - wtórne kwasy Omega-3. Są one efektem przemian kwasu ALA. Dlatego nazwane są one kwasami wtórnymi.

Nasz organizm potrafi je syntetyzować, oczywiście przy założeniu, iż dostarczymy odpowiednią dawkę kwasu pierwotnego, czyli ALA. Odwrotny proces nie zachodzi - to znaczy, że organizm nie potrafi wytworzyć ALA z kwasu DHA i EPA. EPA i DHA wbrew ogólnie panującemu przekonaniu nie są kwasami niezbędnymi. 

EPA zawiera 20 atomów węgla i 5  wiązań podwójnych. DHA ma 22 atomy węgla i 6 wiązań podwójnych.

Znaleźć je można w rybach, owocach morza i morskich glonach. Co ciekawe ryby w przeciwieństwie do człowieka nie syntetyzują kwasów EPA i DHA, lecz kumulują je z alg. Jeśli zaburzony jest łańcuch pokarmowy i ryby są karmione mączkami (hodowle) to nie mają skąd czerpać EPA i DHA. Takie ryby (jak np łosoś hodowlany) są ubogie w kwasy Omega-3.

 

  


 

Magiczne słowo - konwersja

 

Nasz organizm to cudowna, skomplikowana i bardzo mądra maszyna. Do prawidłowego działania i zachowania zdrowia wymaga właściwego surowca dostarczanego systematycznie i we właściwych proporcjach. 

Kwasy ALA - czyli Omega-3 pochodzenia roślinnego są przez nasz organizm zamieniane (konwertowane) do ich wtórnych form - czyli kwasu EPA i dalej DHA. Średnio ok 10% przechodzi tę drogę - czyli z 2000 g kwasów ALA wyprodukujemy 200 mg kwasów wtórnych - ale tylko wtedy jeśli organizm ma na nie zapotrzebowanie.

Kwasy Omega-3 mają dobroczynne działanie pod warunkiem, że są stale dostępne i krążą w organizmie. Kwasy ALA są depozytem, surowcem z którego nasz organizm czerpie wtedy gdy tego potrzebuje oraz tyle ile potrzebuje. 

Każdy z nas jest inny, prowadzi inny tryb życia i ma inną dietę. Dlatego nikt nie jest  w stanie obliczyć ileTwój organizm potrzebuje DHA i EPA. Żadne wytyczne tego nie stwierdzą. Jeśli Twój  „magazyn” jest pełen, to pozwalasz by organizm czerpał z niego swobodnie i będzie on sam syntetyzował DHA i EPA. I nigdy nie przedawkuje.

Szlak Omega-3

Niską konwersją ALA do DHA i EPA straszy się wegetarian i wegan, choć już wielu lat wiadomo, iż jest to nieprawda. Przełomowe badania wykonane na Uniwersytecie East Anglia w Norwich wykonane w roku 2010, udowodniły zdolność człowieka do syntetyzowania wystarczającej ilości DHA i EPA dzięki dużej aktywności desaturaz w diecie o ograniczonej podaży kwasów tłuszczowych pochodzenia rybiego. 

W badaniu w którym uczestniczyli weganie oraz jedzący ryby, sprawdzano m.in poziom wtórnych kwasów w osoczu oraz w błonach komórkowych. W testach uczestniczyło w sumie 4000 osób nie przyjmujących suplementów. Okazało się, że choć badani niespożywający ryb dostarczali tylko 50-80% dawki Omega-3 (oczywiście w postaci kwasu ALA) to w porównaniu z grupą jedzącą ryby, ich poziom DHA w krwi był zbliżony. Świadczy to o tym, że w warunkach deficytu nasz organizm świetnie sobie radzi i konwertuje ALA do jego pochodnych. Badania te jednoznacznie obalają mit o zbyt niskiej konwersji ALA do DHA i EPA i niezbędnej konieczności dostarczania tych drugich.(1)

Co więcej,  w toku innych badań okazało się, że konwersja ALA do pochodnych zmienia się w czasie cyklu życia - np. kobieta w okresie rozrodczym, bądź w ciąży konwertuje nawet 21% ALA do pochodnych (2).  Bardzo ważne jest zatem codzienne dostarczanie odpowiedniej ilości kwasów ALA, aby organizm miał z czego produkować jego pochodne. 

Procesy te są od strony bio-chemicznej są bardzo skomplikowane, ale warte wzmianki jest to iż jednym z najsilniejszych inhibitorów procesów konwersji  ALA do DHA i EPA jest kwas Omega-6.

 


 

Ile jest Omega-3 w Omega-3, oraz ile brakuje nam w diecie?

 

Zapotrzebowanie na kwasy Omega-3 wg zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ):

  • 2 g ALA, lub 250 mg dziennie (suma EPA i DHA), dla osób dorosłych oraz dzieci w wieku powyżej dwóch lat  a dla kobiet w okresie ciąży i karmienia dodatkowo 5-10%
  • 1 g ALA lub 100 mg dziennie dla dzieci w wieku od sześciu miesięcy do dwóch lat dla DHA.

 

Jak widać z powyższego konwersja na poziomie 10% dostarcza wystarczającą ilość kwasów wtórnych. W przeciętnej polskiej diecie dostarczamy tylko ok. 60%  dziennego zapotrzebowania na kwasy Omega-3 (szacowane na podstawie analizy spożycia produktów spożywczych według danych GUS). Zatem dziennie brakuje nam od 1 do 2 g ALA. Dokładnie tyle może uzupełnić  EssentiALA

EssentiALA jest koncentratem kwasów ALA, to w jednej łyżeczce do herbaty (4ml), znajduje się aż 2g (2000 mg) czystego kwasu Omega-3 ALA. Stanowi to dzienne zapotrzebowanie organizmu wg wytycznych Instytutu Żywności i Żywienia, EFSA oraz FDA. Ponadto taka ilość kwasów ALA może się przekonwertować do min 100-300mg kwasów EPA/DHA, bez niebezpieczeństwa przedawkowania. Organizm przetworzy ALA w EPA/DHA - ale tylko tyle ile go zabraknie w diecie. 

Zgodnie z wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia niezbędne jest regularne uzupełnianie diety w kwasy tłuszczowe, a dostosowanie odpowiedniej dziennej dawki do spożycia jest istotne ze względu na to, iż nadmierne spożycie EPA i DHA może być szkodliwe zdrowia. 

Dowody naukowe potwierdzają, że kwasy Omega 3 pochodzące z ryb, oleju rybiego, tranu czy wodorostów przedłużają okres krwawienia i z tego powodu są niebezpieczne dla kobiet w ciąży i podczas menstruacji, osób przyjmujących leki przeciwzakrzepowe i niesterydowe leki przeciwzapalne, np. aspirynę.

 


 

Kwasy Omega-3 (ALA) bezwględnie muszą się znaleźć w codziennym jadłospisie, ponieważ nasz organizm ich nie wytwarza. Jest to bardzo ważne ponieważ skutki niedoboru są poważne a zachwianie proporcji w dzisiejszej diecie między poziomem kwasów Omega-6 i Omega-3 może być przyczyną wielu dieto-zależnych chorób. Zalicza się do nich: miażdżycę, zawał serca, udar mózgu, spadek odporności, rozwój chorobę niedokrwienną serca, nadciśnienie nerkowe, zwiększoną podatność na choroby nowotworowe, alergie, spadek ostrości wzroku, astmy, zespół metaboliczny, cukrzycę typu 2 i inne.

 


 

 

Popularnym źródłem kwasów Omega-3 był tran (kwasy wtórne EPA i DHA). Jednak ze względu na ograniczoną podaż oleju z wątroby dorsza, producenci zaczęli promować olej rybi - który z tranem nie ma nic wspólnego. Na skalę przemysłową pozyskiwany jest z wielu gatunków ryb, głównie z sardeli z Peru. Nieświeży olej i tran mają nieprzyjemny zapach i smak. Ponadto  pojawiają się coraz częstsze doniesienia naukowe, które przestrzegają przed spożywaniem ryb i kwasów Omega-3 produkowanych z ryb, które zostały złowione w zanieczyszczonych akwenach. Biorąc pod uwagę zawartość metali ciężkich , furanów i dioksyn Polskie Towarzystwo Pediatryczne wydało stanowisko dla kobiet w ciąży, matek karmiących oraz rodziców małych dzieci dotyczące zachowania szczególnej ostrożności w spożywaniu ryb i pochodnych. 

 


 

 

Można podsumować, że nie ma lepszych i gorszych kwasów Omega-3. Są pierwotne i wtórne. Dostarczanie pierwotnych umożliwia naszemu organizmowi produkcję kwasów wtórnych przy jednoczesnym szerokim spektrum pro-zdrowotnych benefitów dostarczanych przez same kwasy ALA.  

Suplementując się kwasami EPA i DHA konieczne jest sprawdzanie zawartości naszego talerza, ponieważ można je przedawkować. Należy pamiętać też, że organizm nie potrafi konwertować DHA do ALA (czyli w drugą stronę). Jeśli nie dostarczymy ALA w pożywieniu, będziemy odczuwali skutki tego deficytu.

Dlatego dostarczanie Omega-3 w postaci ALA jest naturalną i pierwotną formą suplementacji - to z nich organizm wytworzy z wtórne kwasy EPA i DHA w takiej ilości jaka jest potrzeba w danej chwili.

 

Omega-3 essentiALA 

 

1. http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Omega-3-ALA-intakes-enough-for-EPA-DPA-levels-for-non-fish-eaters

http://ajcn.nutrition.org/content/92/5/1040.long

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12323090

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl