Oficjalny partner sklepu:

 

Producenci
Bestsellery
  1. EssentiALA Pure Essence of Omega 3, 2-pack 2x120ml
  2. EssentiALA Pure Essence of Omega 3, 4-pack
  3. EssentiALA Pure Essence of Omega 3, 120ml
  4. Alpro Napój Sojowy Naturalny do Kawy 1l
  5. BIO SOK 100% z POKRZYWY 500ml POLSKA ARONIA
  6. BIO SOK 100% z JĘCZMIENIA 500ml POLSKA ARONIA
  7. ALPRO PRODUKT SOJOWY DO GOTOWANIA 250ML
  8. Warzyw Kubek ODNOWA Dynia/Pomidor/Cebula/Seler - saszetka 16g.
  9. Otręby Granulowane z Żurawiną 180g
  10. Woda Mineralna Jamnica 1,5 L PET - Pakiet Promo 18 szt.
  11. SYR. Z ARONII 500ml OGRODY SABINU
  12. BIO SOK 100% z MALIN 500ml POLSKA ARONIA
  13. Otręby Granulowane ze Śliwką 180g
  14. Alpro Napój Migdałowy 1l
  15. BIO SOK 100% z CZARNEGO BZU 500ml POLSKA ARONIA
  16. Ciasteczka Bez dodatku Cukru z Wiśnią 20g
  17. CZEKOLADA GORZKA 85% KAKAO BIO 100 g - VIVANI
  18. Warzyw Kubek WITALNOŚĆ Burak/Papryka/Pomidor - saszetka 16g.
  19. Alpro Napój Owsiany Naturalny 1l
  20. Alpro Deser Waniliowy 125g
  21. Paprykarz Warzywny 120g
  22. BIO SOK 100% z BORÓWKI BRUSZNICY 500ml POLSKA ARONIA
  23. Kasza Kukurydziana 350g
  24. Ciasteczka Owsiane z Żurawiną 2szt 33g
  25. BATON GRANOLA GREEN TREE Z ŻURAWINĄ 40G
  26. Regenerujący krem nawilżający Natural Active Cream z kwasami Omega-3 - EssentiALA 150ml.
  27. Alpro Deser Czekoladowy 125g
  28. CZEKOLADA GORZKA 92% KAKAO BIO 80 g - VIVANI
  29. EssentiALA Pure Essence of Omega 3, 8-pack
  30. KUBEK WARZYW PAKIET DWUTYGODNIOWY / OSZCZĘDZASZ 24 PLN!!!
  31. Alpro Napój Kokosowy z dodatkiem Ryżu Naturalny 1l
  32. Kotlet Sojowy A'la Schabowy 100g
  33. Błonnik 5 Zbóż 250g
  34. DROŻDŻE SUSZONE BEZGLUTENOWE BIO 9 g - BIOVEGAN
  35. CZEKOLADA GORZKA Z CHILI BIO 100 g - VIVANI
  36. MASŁO ORZECHOWE GO ON! Z KAWAŁKAMI ORZECHÓW 470G
  37. Sól Niskosodowa z Magnezem i Potasem 350g
  38. MASŁO ORZECHOWE GO ON! 470G
  39. Alpro Napój Sojowy z Wapniem Naturalny 0,25l
  40. Ryż Chrupiący o Smaku Czek 80g
  41. BATON GRANOLA GREEN TREE Z MIODEM 40G
  42. WITAMINA K2mk7 100 mcg 60 TABLETEK - MTS
  43. NAPÓJ ORKISZOWY BIO 1 L - NATUMI
  44. Corn Flakes 250g
  45. Ostropest Plamisty Mielony 200g
  46. Alpro Napój Sojowy Waniliowy 1l
  47. Kasza Jaglana 350g
  48. Alpro Napój Sojowy bez Cukru I Soli 1l
  49. Warzyw Kubek - DIETA KAPUŚCIANA ODCHUDZANIE Kapusta/Kalafior/Pietruszka/Szpinak - saszetka 16g.
  50. ORZECHY MACADAMIA BIO 75 g - BIO PLANET
Soja dla zdrowia!

Soja dla zdrowia!

Soja dla zdrowia!

Soja – królestwo składników odżywczych
Królowa wszystkich roślin, żółty klejnot w Chinach, mięso z pól w Japonii – tak w różnych regionach świata zwykło nazywać się soję. Ta niezwykła roślina łączy w sobie wartości odżywcze mięs z bogactwem mikro- i makroelementów roślin. Ziarna soi zawierają aż 34% białka. Tłuszcze stanowią ok. 18%, z czego połowa to nienasycone kwasy tłuszczowe, które zapobiegają miażdżycy naczyń krwionośnych. Soja zawiera również błonnik, niezbędny dla dobrego trawienia i wspomagający obniżanie cholesterolu. Obecny w soi potas jest niezbędny do prawidłowej pracy serca, wapń zapobiega osteoporozie, fosfor jest istotny dla utrzymania w dobrym stanie zębów i kości, magnez jest ważny dla systemu nerwowego. Porcja 100 g suchych nasion soi jest również doskonałym źródłem potasu (2132 mg), żelaza (8,9 mg), wapnia (240 mg), magnezu (216 mg) i fosforu (743 mg). Ponadto soja zawiera: żelazo, mangan, cynk, miedź. Soję wyróżnia duża zawartość witamin z grupy B: witamina B1 w ilości 0,690 mg/100 g produktu, B2 – 0,189 mg/100 g produktu, witamina B6 0,81 mg/100 g produktu. Ziarna soi od tysięcy lat są podstawowym składnikiem kuchni orientalnej. Ziarna soi są nieco bardziej kaloryczne od ziaren grochu czy fasoli: 100 g suchych ziaren soi dostarcza 385 kcal, a grochu i fasoli – 290 kcal. Dość wysoka kaloryczność soi wynika z dużej zawartości tłuszczu (nawet do 20%), która nie obniża jednak wartości odżywczej soi, ponieważ zawiera ona duże ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Również stosunek kwasów jedno- i wielonienasyconych do kwasów nasyconych jest o wiele korzystniejszy w soi niż w produktach mięsnych. Kaloryczność produktów sojowych zależy w dużym stopniu od receptury ich przygotowania i dodanych składników. Kaloryczność produktów sojowych należałoby porównywać z kalorycznością produktów mięsnych, ponieważ często soja je zastępuje. W takim porównaniu soja zdecydowanie zyskuje, zwłaszcza jeśli zestawimy ją z wieprzowiną czy tłustą wołowiną.

Soja a zapobieganie miażdżycy
Badania wskazują, że soja może być jednym z czynników zmniejszających ryzyko zachorowania na miażdżycę. Stwierdzono, że jest pomocna w obniżaniu poziomu złego cholesterolu (LDL), bez jednoczesnego obniżenia dobrego cholesterolu (HDL). Długotrwałe spożywanie przez osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu ok. 85 g suchego ziarna soi dziennie może obniżać cholesterol całkowity we krwi o ok. 20%. Ochronnie na serce mogą również wpływać izoflawony, które działają jako przeciwutleniacze. Te związki (zwłaszcza jeden z nich – tzw. genisteina) są być może również odpowiedzialne za działanie przeciwnowotworowe soi.

Soja a zapobieganie nowotworom
Stwierdzono, że potrawy z soją jedzone przez azjatyckie kobiety pomagają utrzymać niskie wskaźniki zachorowań na raka piersi, które są znacznie niższe w krajach azjatyckich niż w Stanach Zjednoczonych. W ramach nowych badań porównuje się wskaźniki raka prostaty u mężczyzn w Azji i Amerykanów. Uważa się, że pewne choroby są spowodowane zbyt niskim spożyciem pewnych komponentów pochodzenia roślinnego takich jak izoflawony. Zawarte w soi izoflawony mają bardzo szerokie spektrum oddziaływania. Organizm przetwarzane je w fitoestrogen, co jest szczególnie istotne dla zdrowia kobiet cierpiących na niedobór lub nadmiar estrogenu. Wysoki poziom estrogenu występuje przede wszystkim u kobiet w wieku średnim, co przyczynia się do rozwoju mastopatii, raka piersi, włókniaków. Dzięki podobnej do estrogenu strukturze molekularnej izoflawony sojowe łączą się w tkankach z receptorami estrogenu, w wyniku czego nadmiar estrogenu jest intensywniej wydalany z organizmu, jego poziom normalizuje się i tym samym zmniejsza się ryzyko rozwoju chorób. Niedobór estrogenu występuje najczęściej po 40-tym roku życia, kiedy słabnie zdolność wytwarzania hormonów przez jajniki. Prowadzi to do powstania symptomów klimakterycznych, rozstrojenia nerwowego, fizjologicznego starzenia organizmu, osteoporozy. Izoflawony sojowe pochodzenia naturalnego bardzo dobrze uzupełniają niedobór estrogenu w organizmie kobiet, w szczególności zmniejszając ciemnienie skóry. Izoflawony zapobiegają chorobom nowotworowym niszcząc enzymy regulujące szybkość podziału komórek rakowych. Likwidują fermenty, których potrzebuje do budowy komórka rakowa: protein tirozinkinasy (TDK), rybosomkinasy, DNK topologiczną izomerazę. Hamują dostęp krwi do nowotworu i rozrost naczyń krwionośnych wewnątrz guza. Kliniczne badania wykazują, że im większy poziom estrogenów w organizmie kobiety, tym bardziej jest ona narażona na rozwój mastopatii, raka piersi i włókniaka. Molekularna budowa sojowego izoflawonu jest zbliżona do budowy estrogenu, izoflawon może więc łączyć się w tkance z receptorami estrogenu, znacznie obniżając ryzyko zachorowań na raka piersi.

Soja a zapobieganie osteoporozie
Estrogeny odgrywają ważną rolę w budowie i wzmocnieniu kości. Spadek poziomu estrogenów we krwi jest jednym z głównych czynników zwiększających ryzyko osteoporozy u kobiet po menopauzie. Aby przeciwdziałać resorpcji tkanki kostnej przepisuje się zazwyczaj leczenie estrogenami. Jednak według najnowszych badań, genisten – jeden z izoflawonów sojowych – przeciwdziała resorpcji tkanki kostnej równie skutecznie. Niezwykle ważna jest również gospodarka wapniowa w organizmie. W badaniu, podczas którego grupa ochotników spożywała taką samą ilość wapnia, lecz źródła protein w ich organizmie były różne, wykazano, ze przy spożywaniu protein sojowych wydalanie wapnia wraz z moczem było o 50% niższe, niż kiedy spożywano tylko białko zwierzęce. Jak widać zmniejszenie wydalania wapnia z organizmu jest również ważne jak zwiększenie dawki wapnia w diecie.

Soja a łagodzenie skutków menopauzy
Bardzo wysokie lub bardzo niskie stężenie estrogenów we krwi może spowodować poważne problemy zdrowotne, jak np. nabrzmienie piersi (napięcie sutkowe) i syndrom przedmenopauzalny. Gdy zawartość estrogenu przewyższa zawartość progesteronu, dochodzi do zwiększenia ciśnienia na tkankę gruczołów piersiowych macicy, co powoduje bolesność piersi, nadwrażliwość brodawek sutkowych, nieregularne i bolesne menstruacje, zatrzymywanie płynów, bóle głowy i inne zaburzenia. Objawy te mogą pojawiać się nie tylko u kobiet w okresie przedmenopauzalnym, lecz u pań w każdym wieku, zwłaszcza gdy w organizmie występuje wysokie stężenie estrogenów, np. w wyniku przyjmowania środków antykoncepcyjnych. Menopauzie towarzyszą liczne dolegliwości takie jak: napady gorąca, nocne pocenie się, uczucie zmęczenia, drażliwość, bóle głowy itd. Główną przyczyną tych objawów jest zmniejszona produkcja estrogenu i w mniejszym stopniu również progesteronu. Stosowanie soi w tym okresie jest alternatywą dla HTZ i bardzo korzystnym rozwiązaniem dla wielu kobiet, które nie chcą lub nie mogą stosować hormonów zwierzęcych. Ostatnio okazało się, że u kobiet przed i po menopauzie, kiedy stężenie estrogenu jest drastycznie obniżone, działanie estrogenu zawartego w soi jest w stanie zrekompensować zredukowane funkcjonowanie endogennego estrogenu. Ustalono, iż spożywanie białka soi przez dwanaście tygodni zmniejsza liczbę uderzeń gorąca o 49% u kobiet po menopauzie.

Soja dla osób z alergią na białko mleka krowiego
Alergia na białko mleka krowiego jest najwcześniej występującą postacią alergii na pokarmy. Najczęściej ujawnia się już w okresie niemowlęcym i w okresie wczesnego dzieciństwa. Objawy kliniczne alergii na mleko są bardzo różnorodne, mogą dotyczyć wielu narządów i układów. Ilość spożytego białka mleka krowiego nie odgrywa tu roli. Nawet minimalna ilość może spowodować pojawienie się objawów. Najczęstsze objawy alergii na białko mleka krowiego to:

  • zmiany skórne – wyprysk niemowlęcy, pokrzywka, obrzęk naczynioruchowy czy atopowe zapalenie skóry
  • w układzie oddechowym – objawy astmy, nawracającego zapalenia oskrzeli, zapalenie błony śluzowej nosa, ucha środkowego, krtani
  • w przewodzie pokarmowym – biegunka, nudności, wymioty, kolka brzuszna, obfite ulewanie, krwawienie z przewodu pokarmowego, zaparcia i inne.

Dotychczas zdefiniowano ponad 30 różnych rodzajów protein w mleku krowim, które mogą prowadzić do tworzenia się przeciwciał. W przypadku alergii na mleko krowie, kiedy pacjent nie ma uszkodzonej błony śluzowej jelit, mleko sojowe jest dobrym rozwiązaniem.

Produkty sojowe – alternatywa dla osób z nietolerancją laktozy
Napoje i desery sojowe to znakomita alternatywa dla osób z nietolerancją laktozy tym bardziej, że zawierają wiele wartościowych składników odżywczych. Nietolerancja laktozy to niezdolność trawienia większych ilości laktozy obecnej w mleku. Niezdolność ta wynika z niedoboru enzymu zwanego laktazą, która jest produkowana w rąbku szczoteczkowym jelita cienkiego. Laktaza rozkłada cukier w mleku do prostych cukrów, które mogą być łatwo wchłaniane do krwiobiegu. Jeżeli nie występuje wystarczająca ilość laktazy, aby strawić spożytą laktozę, pojawiają się: nudności, skurcze, gazy, biegunka, które pojawiają się po ok. 30 minutach do 2 godzin po zjedzeniu lub wypiciu produktu zawierającego laktozę. Intensywność objawów nietolerancji zależy od indywidualnych predyspozycji i ilości skonsumowanej laktozy. Każde mleko pochodzenia zwierzęcego zawiera laktozę. Średnia zawartość laktozy w mleku wynosi (g/100ml):

  • człowieka – 6,5
  • owcy – 5,8
  • krowy – 4,8
  • kozy – 4,2

Mimo, że mleko i produkty mleczne to jedyne naturalne źródło laktozy, to jest ona często wykorzystywana do produkcji innych artykułów spożywczych. Osoby z bardzo niskim progiem tolerancji powinny zdawać sobie sprawę z istnienia produktów zawierających nawet znikome ilości laktozy:

  • pieczywo i inne wyroby piekarskie
  • ziemniaki i zupki instant
  • margaryna
  • mięso (poza koszernym)
  • dressingi do sałatek
  • cukierki i inne snacki
  • mieszanki do pieczenia naleśników, biszkoptów i ciasteczek
  • dania gotowe w proszku

Niektóre produkty są oznakowane jako produkty niezawierające mleka, jak np. śmietanka do kawy w proszku, ale mogą zawierać składniki pochodzenia mlecznego i przez to zawierać laktozę. Ponadto laktoza jest stosowana jako podstawowy składnik w powyżej 20% lekarstw na receptę i ok. 6% lekarstw dostępnych bez recepty. Wiele rodzajów pigułek antykoncepcyjnych również zawiera laktozę, podobnie jak pastylki regulujące kwasowość żołądka czy wzdęcia. Niemniej produkty te stanowią problem tylko dla osób z bardzo ciężką nietolerancją laktozy.

Z dziejów soi
Historia spożywania soi sięga zamierzchłej przeszłości. Jako pierwsi zaczęli ją wykorzystywać Chińczycy ok. 1100 r. p.n.e. W Japonii ziarna soi pojawiły się dopiero na początku naszej ery, a do Europy dotarły w XVI w. W Chinach, Japonii i Korei soja jest nazywana świętą rośliną i zajmuje szczególne miejsce w kuchni narodowej tych krajów. W Europie i Stanach Zjednoczonych początkowo wykorzystywano ją do produkcji pasz zwierzęcych i oleju jadalnego. Dopiero w latach 60. na skutek zwiększonego zapotrzebowania na nowe, wartościowe źródła białek rozpoczęto produkcję mąki sojowej, grysiku, kaszy oraz koncentratów białka sojowego. Liczne badania naukowe potwierdzają, że tajemnica dobrego stanu zdrowia i długowieczności mieszkańców Chin i Japonii tkwi m.in. w codziennym spożywaniu soi i jej przetworów, jak również w zdrowym stylu życia. Obecnie soja i produkty sojowe są powszechnie dostępne w Polsce, możemy więc skorzystać, podobnie jak Chińczycy czy Japończycy, z ich prozdrowotnego działania.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl